M.Sc. Roland Broll

ehem. Wissenschaftlicher Mitarbeiter

M.Sc. Roland Broll

E-Mail:

Lebenslauf:

seit 08/2016
Universität Duisburg-Essen 

Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Energiewirtschaft

03/2016 - 07/2016 SKIBA Ingenieurgesellschaft für Gebäudetechnik mbH 
Ingenieur in der Planung der elektrischen technischen Gebäudeausrüstung

10/2013 - 09/2015 Technische Universität Dortmund 
Studium zum Master of Science in Wirtschaftsingenieurwesen
Profil: Management elektrischer Netze

10/2010 - 09/2013 Technische Universität Dortmund 
Studium zum Bachelor of Science in Wirtschaftsingenieurwesen
Profil: Management elektrischer Netze

10/2009 - 09/2010 Technische Universität Dortmund 
Studium zum Bachelor of Science in Maschinenbau

Forschungsgebiete:

  • Agentenbasierte Simulation im Verteilnetz
  • Szenariendesign im Energiesektor
  • Marktentwicklung und Auswirkungen der Elektromobilität
  • Investitionsentscheidungen in regenerative Energien privater Haushalte - Wärmemarktmodellierung
  • Entwicklung und regionale Verteilung erneuerbarer Energieerzeugungsanlagen

Projekte:

  • Digitale Systeme und Dienste für die Energiesystemtransformation
  • MODEX-EnSAVes 
  • Mittelfristprognose  zur deutschlandweiten Stromerzeugung aus EEG gefördeten Kraftwerken (2018)
  • Redisptachstudie für einen Übertragungsnetzbetreiber 
  • Elktromobilitätsstudie für ein Stadtwerk (2017)
  • Agent.SimPlan (abgeschlossen)

Publikationen:

Filter:
  • Blumberg, Gerald; Broll, Roland; Weber, Christoph: The impact of electric vehicles on the future European electricity system – A scenario analysis. In: Energy Policy, Jg. 2021 (2022). doi:10.1016/j.enpol.2021.112751VolltextBIB DownloadDetails

    The future transformation of the European electricity system will be strongly influenced by both an ongoing
    integration of variable renewable energy sources (VREs) and an increased proliferation of electric vehicles (EVs).
    This combination will cause considerable uncertainty, especially since EV diffusion may greatly vary regarding
    both the spatio-temporal penetration pattern and the achievable flexibility level. Notably, power plant investment
    in the long run and dispatch in the short run will be affected. Hence, this paper assesses the impact of EV
    penetration on the integration of VREs and the costs of CO2 emission reduction as well as the necessary investments
    in controllable plant capacities under the consideration of frequency reserve and backup capacity
    requirements. Applying an extended European energy system model, we found that EVs with a high flexibility
    level may contribute tremendously to improved VRE integration, alleviating the number of necessary VRE investments
    to achieve emission-reduction goals. Simultaneously, overall system costs are reduced even though
    necessary investments in controllable plants, ensuring the abovementioned system stability needs, significantly
    increase. Policy makers should hence ensure sufficient incentives to both exploit the EVs’ potential and safeguard
    corresponding investments in controllable plants, which need to remain attractive even though full-load hours
    are decreasing.

  • Broll, R.; Blumberg, G.; Weber, C.: Constructing Constistent Energy Scenarios using Cross Impact Matrices - Details, 05/2020. Essen 2020. BIB DownloadDetails
  • Baginski, P.; Bellenbaum, J.; Beran, P.; Broll, R.; Felling, T.; Jahns, C.; Osinski, P.; Weber, C.: Mittelfristprognose zur deutschlandweiten Stromerzeugung aus EEG geförderten Kraftwerken für die Kalenderjahre 2019 bis 2023, Essen 2018. VolltextBIB DownloadDetails

Lehrveranstaltungen:

Einführung in die Energiewirtschaft